Måndag morgon. Du kliver in på kontoret med andan i halsen och slänger en snabb blick på välkomsttavlan i hallen. Fem kollegor är tydligen redan på plats. Tre andra jobbar hemifrån. Det blir hybridmöte idag alltså. Du tar en med dig en kopp kaffe i handen och letar reda på det bokade konferensrummet. På den lilla skärmen vid dörren står det vilken tid rummet är bokat och vilka som ska delta. Du är lite tidig så du hinner fixa med tekniken innan det är dags att dra igång.
På rummets väggar hänger en radda TV-skärmar. Den ena visar grafik över den senaste månadens siffror. Antalet nyregistrerade kunder är fortfarande uppåt. En annan skärm visar en film från senaste konferensresan. Inspirerande presentationer från spännande talare blandas med roliga klipp från mingel och middagar. På den tredje skärmen rullar interaktion från sociala medier. När mötet börjar växlar skärmarna till att visa de uppkopplade medarbetarna istället. De känns mer närvarande i rummet när de är med i naturlig storlek. När mötet är över och det är dags för lunch klickar du istället fram sidan med menyerna för de omkringliggande restaurangerna så att du och kollegorna på plats kan bestämma er för vad ni ska äta.
Antalet digitala skyltar som vi möter i vardagen är förmodligen fler än vad vi spontant tänker oss. Många associerar digitala skyltar med storstäder som London och New York och de enorma skärmar som täcker fasaderna på kända platser. Reklam för miljontals kronor som lyser upp gatorna och spränger in kända varumärken i arkitekturen. En gång i världen var det kanske så, men den tiden är förbi. I dag finns det skärmar i alla olika storlekar och användningsområden. Och fler kan det bli.
Ett hinder för företag att ta sig an digital skyltning kan vara att det känns besvärligt och dyrt att införskaffa system som är begränsade i vad de kan användas till. De flesta digitala skyltar som finns i dag bygger på inbyggd teknik som är linjär och manuell. Uppdateringar är bökiga och kräver tid och planering. Om skylten inte längre används är den obrukbar för andra ändamål. Desquares grundare Peter Brauner har jobbat med digital marknadsföring i 20 år. Han såg en möjlighet till att demokratisera den digitala skyltningen, genom att ta fram en programvara som är oberoende av hårdvara.
– Vem som helst som har en skärm över, ska kunna kommunicera digitalt i det fysiska rummet, säger Peter. Det ska vara lätt att komma igång och lätt att använda.
Eftersom det är enkelt att koppla programvaran till realtidssystem kan innehållet på skyltarna bli mer användbara än tidigare. Att ha öppna gränssnitt till sin data blir allt mer populärt, vilket gör att det finns fler och fler möjligheter för allmänheten att använda sig av den och skapa aktuell information. I kombination med geopositionering går det dessutom att få informationen att bli ännu mer relevant när det går att hämta exakt det som behövs här och nu. Hos oss på Desquare ser det som att användningsområdena är oändliga. Därför har vi utformat vår plattform Designage med målet att låta våra kunders fantasi vara den enda begränsningen.