I

bland ser företag behovet av att införa en ny teknik bara för att det är vad konkurrenterna gör – utan någon verklig förståelse för det verkliga värdet som den kan ge kunderna och företaget. De förnyar sig för innovationens skull i stället för att ta ett mer genomtänkt och strategiskt grepp om genomförandet.

Att bara ersätta statiska skyltar med digitala skyltar är inte en effektiv strategi för digital skyltning i sig själv. Att utrusta ditt företag med digital skyltning är säkert en bra början, och innovationen kommer förmodligen att fånga slutanvändarnas intresse på kort sikt, men hur får du balansen rätt mellan kortsiktig innovation och långsiktig nytta?

Formulera din strategi

För många företag med effektiv digital skyltning har strategin formulerats långt innan de ens köpte hård- eller mjukvara, eftersom strategin utan tvekan har påverkat vilken typ av teknik de behövde – från mindre pekskärmar i tablettstorlek till stora digitala reklamskyltar med hög upplösning.

De har en tydlig uppfattning om syftet med sin digitala skyltning, som går längre än kortsiktigt intryck och tar hänsyn till långsiktigt värde. I stället för att bara njuta av den första vågen av entusiasm över en ny trend har de tänkt på hur digital skyltning kan stärka deras verksamhet nu och i framtiden.

Analysera dina behov

Alla organisationer är olika, så tillvägagångssättet för att implementera digital skyltning kan variera avsevärt. Det finns ingen lösning som passar alla. Även om den första innovationen med att införliva digital skyltning i din organisation kan vara spännande och inspirerande omedelbart, är det bra att från början vara tydlig med det långsiktiga bakomliggande behovet.

En avgörande faktor är att avgöra om du ska använda digital skyltning för att kommunicera internt eller externt. Oavsett vad det är, när du investerar i ny teknik måste den tillföra något till din organisation. Det måste finnas en tydlig motivering som går utöver att köpa nya digitala skyltar för att matcha konkurrenterna.

Anpassa dig till din publik

Det är viktigt att fundera över varför du behöver digital skyltning. Hur kommer det att förbättra din verksamhet? Vad kommer det att ge dig nu och i framtiden som du inte redan har? Ofta kan svaret på dessa frågor vara mycket enkelt.

En restaurangägare kan till exempel behöva ändra menyn och specialerbjudanden dagligen och vissa tider på dagen utan att manuellt skriva och radera information på en tavla. Med digital skyltning kan de göra detta enkelt och till och med automatisera när dessa ändringar sker på skärmen. Den kan också enkelt uppdateras för att lyfta fram specialerbjudanden eller ta bort otillgängliga menyalternativ. Det finns också utrymme för att ge större synlighet åt specifika menyalternativ, särskilt om en produkt inte säljer särskilt bra eller om andra produkter är slut tills nästa leverans. I det här fallet är digital skyltning inte bara innovativ, utan har också en nytta som kan gynna företaget genom att göra menyn mer dynamisk och lyhörd för företagets och kundernas behov.

Å andra sidan kan digital skyltning i en kontorslokal vara ett viktigt verktyg för att kommunicera med och komma närmare dina anställda. Som en statisk anslagstavla kan den kommunicera viktiga företagsuppdateringar, uppdaterade försäljningssiffror, personalens personliga prestationer, kommande evenemang och så vidare. Den viktigaste skillnaden är att den är dynamisk och lätt kan uppdateras – kanske automatiskt – med den senaste informationen. Den kan också visa video och animerat innehåll för att locka till sig uppmärksamhet och stärka varumärkesidentiteten.

Förnyelse för att konkurrera

Oavsett vilka behov du har av digital skyltning är det viktigt att vara kreativ och innovativ utan att tappa det slutliga syftet med genomförandet ur sikte. Oavsett om du försöker förbättra kundernas upplevelse i det fysiska rummet, till exempel i detaljhandeln, eller om du vill stärka varumärkesidentiteten och skapa en känsla av närvaro på ett kontor, innebär en bra balans mellan innovation och användbarhet att din digitala skyltning kommer att skapa ett långsiktigt affärsvärde i stället för att vara en kortsiktig nyhet som snabbt förlorar sin attraktionskraft.

Digital skyltning som är både innovativ och användbar kan också vara en stor skillnad för ditt företag på en konkurrensutsatt marknad. Om du någonsin har stött på de stora digitala pekskärmarna i en snabbmatsrestaurang (QSR – Quick Serve Restaurant) efter att i åratal ha lagt din beställning över en upptagen och bullrig disk, kommer du att uppskatta den omedelbara nyheten i denna innovation.

Nästa gång du besöker restaurangen kan du börja se det långsiktiga affärsvärdet av den nya tekniken, det rationaliserade beställnings- och betalningssystemet, de hjälpsamma förslagen på skärmen, de välbekanta funktionerna liknande en app för smarttelefoner, minskade köer och så vidare.