Hotet om butiksdöden har legat över oss det senaste decenniet. Stadskärnor har tömts när köpcentrum har byggts. E-handeln har tagit över mer och mer. Sedan 2020 har många av farhågorna besannats. Till och med i Stockholms innerstad ekar lokalerna tomma på flera ställen. Så, vart är vi på väg? Kommer butikerna försvinna helt inom några år?
Kunderna vill kunna känna och klämma på varorna som ska köpas. Likaså kommer de där panikinköpen behöva göras, som inte har tid att invänta en hopplös postnordleverans. Konsumenter kommer även i framtiden vilja ha en butik att gå till. Möjligheterna ligger i att kunna bygga en miljö och en atmosfär i butiken, en känsla som inte går att få genom e-handelns klickande.
Magnus Larsson, rådgivare och affärsutvecklare på Desquare, tidigare marknadsdirektör på Microsoft i USA, tror på utvecklingen av experience marketing för butiker framöver. Att sticka ut genom intryck och upplevelser blir viktigare när utbudet på nätet är så stort. Se till att skapa den miljö som du vill att din kund ska uppleva. Att även erbjuda mervärde i form av café eller andra typer av upplevelser spås också bli framtidens nya sätt att bygga butik.
Med hjälp av digitala skyltar går det att förändra upplevelsen av rummet i oändlighet. Den lilla sportbutiken som byter fokus på försäljning beroende på årstid, kan lätt växla mellan att visa actionfyllda cykelfilmer, vandringsleder och snötäckta berg, beroende på säsong. Förr var det dyrt och krångligt att hantera digital skyltning, men det är just det som vi på Desquare vill ändra på. Alla ska ha möjlighet att skapa miljöer med hjälp av vår programvara, Designage, som är en helt molnbaserad plattform. All funktionalitet hanteras i en webbläsare på vilken dator, platta eller mobil som helst. Allt du behöver är skärmar att visa innehållet på.