Å r efter år tar nätbutikerna en allt större del av den globala detaljhandelsmarknaden. År 2021 stod e-handeln för 20% av den globala detaljhandelsförsäljningen, och den kommer att stå för nästan en fjärdedel år 2025. Varorna börjar staplas på varandra i kundvagnen på nätet.

Det går inte att förneka att yngre generationer av detaljhandelskunder har vuxit upp med en mer engagerande och interaktiv kundupplevelse. De ”digitalt infödda”, som inte vet något annat, är vana vid bekväma prisjämförelser tillsammans med interaktiva och uppslukande butiksupplevelser – samt förenklad frakt och returer.  

Så hur kan detaljhandlare och andra fysiska företag behålla sin attraktionskraft och se till att kunderna återkommer på en alltmer digitaliserad marknad? Digital skyltning kan hjälpa till att överbrygga klyftan mellan klick och fysisk butik.

Ett tecken i tiden

Många detaljhandlare som inte var digitala erbjuder nu sina kunder en upplevelse både offline och online, och konsumenterna förväntar sig en mer interaktiv service. Därför är det absolut nödvändigt för fysiska återförsäljare att göra shoppingupplevelsen mer engagerande för att behålla sin konkurrenskraft, annars riskerar de att hamna på efterkälken.

Om du driver ett litet företag som är mindre tekniskt orienterat eller om du inte är tekniskt intresserad kan det kännas överväldigande att öka varumärkets framtoning för att tilltala teknikintresserade konsumenter. Tack och lov erbjuder digital skyltning ett problemfritt sätt att komma i kontakt med dessa kunder utan att behöva ha omfattande tekniska kunskaper. Faktum är att alla webbaserade program kan implementeras i en digital skylt.

Det viktiga är hur du använder digital skyltning för att skapa händelsestyrda interaktioner och minnesvärda upplevelser som uppmuntrar återkommande kunder. 

Mångsidighet i butiken

Digital skyltning erbjuder en mångsidighet som inte kan jämföras med statiska displayer. Och möjligheterna sträcker sig långt bortom den enkla affischens möjligheter. Kom ihåg att ditt företag konkurrerar med skärmen i kundens hand, så den upplevelse du ger dem i butiken kommer alltid att bedömas mot den skärmen. 

Och om du redan har en framgångsrik närvaro på nätet kan digital skyltning hjälpa dig att ta med det bästa av det goda arbetet in i butiken. När du funderar på din strategi för digital skyltning är det viktigt att vara medveten om de möjliga syftena med att använda dina skyltar.

Funktionell 

Om du nyligen har besökt en snabbmatsrestaurang (QSR) känner du säkert till beställning via pekskärmar. Med ett användargränssnitt som liknar en app för beställning av mat på nätet, ger dessa skärmar en smartphone-upplevelsen till butiken. Med lockande bilder av mat och tydliga menypriser (som lätt kan justeras av restaurangägaren) kan dessa digitala skyltar också visa de senaste erbjudandena och leda kunderna till erbjudanden och nya produkter. 

Kontextuell

Särskilt i detaljhandelskedjor eller franchiseföretag kan det vara svårt att skilja en butik från en annan. Ibland är det just en känsla av förtrogenhet som är det viktiga. Men ibland är det viktigt att koppla ihop butiksutrymmet med samhället där det befinner sig. Digital skyltning som delar med sig av lokal information, kommande evenemang eller välgörenhetsorganisationer är ett utmärkt sätt att skapa mervärde för dina kunder och visa att du bryr dig om dem.  

Navigering 

I större detaljhandelslokaler, t.ex. köpcentrum eller varuhus, kan digital skyltning användas för att underlätta navigeringen. Strategiskt placerade skärmar kan erbjuda vägbeskrivningar i lokalen eller till och med hjälpa människor att navigera från platsen de befinner sig till platsen de vill gå till genom att tillhandahålla ruttkartor eller andra navigeringssystem som ”what3words”. När digital skyltning används på detta sätt ger den spännande möjligheter till mer interaktiv och personlig vägvisning.

Utbildning

Att tillhandahålla utbildningsinformation tillsammans med produkt- eller reklammaterial är ett annat sätt att ge mervärde till kundupplevelsen. Digital skyltning kan t.ex. visa information om hur en produkt tillverkas, fakta om dess ursprungsland eller, för den klimatmedvetne konsumenten, fakta om dess miljövänliga egenskaper. Det kan också användas för att engagera barn med frågesporter eller aktiviteter medan föräldrarna handlar.

Information

Den typ av digital skyltning som du installerar kan också påverka hur en kund kommer att använda den och därför vilken information du väljer att visa. En mindre enhet i storlek som en padda är till exempel mer diskret och ger en mer personlig upplevelse för kunden. Så om en kund letar efter färger, storlekar eller till och med vill ha en virtuell provning är en stor skärm mindre idealisk. 

Digital skyltning är ett utmärkt sätt att hålla kunderna uppdaterade med den senaste informationen eftersom den kan uppdateras så ofta eller så sällan som behövs. Det klassiska exemplet är menytavlor, men de kan lätt användas för att tillhandahålla den typ av produktinformation – mått, skötselanvisningar, ursprungsland – som kunderna är vana vid att få på nätet. 

Rekreation

Det har blivit en mer eller mindre sanning att det första folk gör när de står inför en period av väntan eller inaktivitet är att ta fram telefonen. I stället för att låta en publik som är på plats vandra med tankarna någon annanstans medan de står i kö, väntar på att bli serverade eller på annat sätt är inaktiva, är det perfekta sättet att erbjuda engagerande och spännande innehåll för att hålla deras uppmärksamhet på ditt varumärke och bygga en starkare kontakt. 

Reklammaterial 

Digital skyltning bidrar förstås också till att öka din reklamyta, så det finns ett tydligt tillfälle att marknadsföra dina senaste erbjudanden. Det börjar bli riktigt smart när du inför sensorer som kan utlösa särskilt innehåll på skärmen för att skapa mer meningsfulla och personliga händelser för dina kunder. Om kunden går in på en viss avdelning eller hämtar en viss vara kan det utlösa innehåll på skärmen som ger kunden ett mervärde, t.ex. erbjudanden eller rekommendationer. 

Uppmuntra till registrering 

Det fina med digital skyltning är att den använder tekniker från digital marknadsföring för att föra in saker som är bekanta från onlinevärlden i den fysiska världen, oavsett om det handlar om händelsestyrda kampanjer och skräddarsydd reklam eller produktinformation och prisjämförelser. 

I huvudsak blir skärmen i butiken början på en kundledd försäljningstratt som fångar användarnas uppmärksamhet innan den engagerar dem med relevant innehåll och levererar det de vill ha, när de vill ha det. Ur ett marknadsföringsperspektiv har du varje gång det sker ett engagemang möjlighet att samla in data för att ge användbara insikter.

I den meningen kan skapandet av en mer interaktiv kundupplevelse leda till möjligheter att optimera ditt budskap i butik och öka dess effekt – på samma sätt som digital marknadsföring.